Recept gevulde portobello of portobello-burger

21 mei
Gevulde portobello of portobello-burger

Gevulde portobello of portobello-burger

Ei en paddenstoel vind ik een heerlijke combinatie. Toen ik mooie portobello’s zag liggen móest ik die gewoon kopen om te vullen met ei. Ik heb het simpel gehouden. Zout spek en basilicum erbij en that’s it. Overdaad schaadt. Voordat ik het schaaltje de oven in schoof, heb ik er toch nog snel wat kaas erover geraspt. Omdat ik het niet laten kon.

Die avond at ik in mijn eentje, iets wat gelukkig niet vaak voorkomt. Meestal kan ik er niet zo van genieten, maar deze keer was dat anders. Ik baalde dat ik er maar eentje had gemaakt.

Halverwege de maaltijd schoten de zachte witte bolletjes die in de kelder op het ontbijt lagen te wachten me te binnen. Ik sprong met volle mond van tafel en griste snel een broodje uit de zak. Halveren, opensnijden en portobello erop en – hup – ook de garnering (rucola en cherrytomaatjes) ging ertussen. Ik zette mijn tanden erin en wist dat ik dit nog veel vaker zou eten!

Dit heb je nodig

(per persoon)

  • 1 portobello
  • 1 ei
  • 1 plakje bacon (rond)
  • 1 blaadje basilicum
  • (knoflook)olie
  • (Parmezaanse) kaas, geraspt, naar smaak
  • zout en peper, naar smaak
  • 1 broodje, optioneel

Zo maak je het

  1. Verwarm de oven voor op 180 graden.
  2. Verwijder het stammetje van de portobello. Smeer de portobello in met olie, zowel aan de binnen- als buitenkant. Leg de portobello op een ovenvast schaaltje. Leg de bacon op de portobello. Leg het basilicumblaadje in het midden.
  3. Scheid het ei. Leg de  dooier op de basilicum. Lepel met een theelepel eiwit naast de dooier. (Veel kans dat niet al het eiwit kunt gebruiken). Doe er zout, peper en kaas overheen.
  4. Schuif de gevulde portobello voorzichtig in de oven. De gevulde portobello is klaar als het eiwit gestold is (voor niet-zwangeren). Als je zwanger bent, zorg er dan voor dat zowel het eigeel als het eiwit helemaal gestold is (meer over ei en zwangerschap). Dit duurt 10-12 minuten, afhankelijk van de oven.

Als je wilt, eet je deze gevulde portobello op een broodje.

Plaats een reactie