Vlees

Mag ik vlees eten nu ik zwanger ben?

Ja, dat mag. Maar lees eerst de belangrijke punten waar je op moet letten:

  • Eet alleen vlees dat goed gaar is. Gerookt of gedroogd vlees is niet veilig, tenzij je het nog flink verhit voor je het eet.
  • Eet geen lever. Dit bevat teveel vitamine A.
  • Vleeswaren waarin lever is verwerkt mag je niet teveel eten. Eet er maar één boterham per dag mee (bijvoorbeeld Hausmacher, Berliner, leverpastei).

Welke gerechten kun je beter niet eten tijdens de zwangerschap?

Eet bijvoorbeeld geen:

  • Carpaccio
  • Filet américain
  • Gedroogde of gerookte worsten, die vervolgens niet meer verhit worden. Denk aan salami en chorizo. Als ze in een gerecht verwerkt worden dat nog verhit wordt (bijvoorbeeld salami op pizza) dan mag het wel.
  • Rauwe, gedroogde of gerookte ham. Als ze in een gerecht verwerkt worden dat nog verhit wordt (bijvoorbeeld rauwe ham in een pastasaus) dan mag het wel.

Waar moet ik op letten als ik zelf kook?

  • Ga heel hygiënisch om met vlees. Leg het bijvoorbeeld niet op een snijplank waarop je groenten hebt gesneden (of andersom).
  • Vlees dat je vaak gedeeltelijk rauw eet, moet je nu (voor jezelf) doorbakken eten. Zoals biefstuk. Vaak komt het de smaak niet ten goede. Weeg af of je het wel zo wilt eten.
Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: